ילקוט דיגיטלי כאן ועכשיו

לאחרונה אנו מרבים לשמוע בתקשורת ובשיח הציבורי על "הילקוט הדיגיטלי". צירופי המילים "ספר דיגיטלי", "טאבלט לכל ילד" ו"הוראה מתוקשבת" נאמרים סביבנו מכל עבר – אך האם אלו סתם מילים ריקות, או שמא משהו באמת השתנה בסביבה המוחשית שבה חיים המורה והתלמיד?

במהלך השנים האחרונות חלה התקדמות ממשית בפיתוח פעילויות חינוך מתוקשבות ותכנים דיגיטליים, והשנה אנו גאים להציע לבתי הספר פתרון מלא להוראה המותאמת למאה ה-21 – "הילקוט הדיגיטלי של ישראל".

בואו נדבר תכל'ס

מה יש בו בעצם, בילקוט הדיגיטלי? ניקח למשל מורה למדע וטכנולוגיה, שרוצה לתאר לתלמידיו מה קורה בגוף האדם בשעת ריצה. כשאנו מבצעים מאמץ גופני, אנו מבחינים בקלות בשינויים שונים בגוף שלנו: השרירים שלנו מתאמצים, אנו מתנשמים (נושמים מהר יותר), הלב שלנו פועם מהר יותר, אנו מזיעים ומסמיקים. שינויים אלה, הנראים מבחוץ, מעידים על פעילות מאומצת של המערכות השונות בגופנו.

הילקוט הדיגיטלי מכיל הדמיות המאפשרות מבט פנימה אל מערכות גוף האדם. הנתונים המתקבלים בהדמיה מציגים באופן מוחשי את פעולתן של מערכות גוף האדם הפועלות בשיתוף פעולה ומאפשרות לתאי הגוף, ובמיוחד לתאי השריר המתאמצים, להפיק את האנרגיה הנחוצה לפעילות הגוף כולו. באמצעות הדמיה זו ניתן לראות באופן מוחשי את פעולת גוף האדם כמערכת אחת.




לאחר מכן יכול המורה לבנות מהדמיה זו משימה, והתלמיד יוכל לבצעה בכיתה או בבית (אפילו לא צריך "לסחוב" את הספר הביתה – כי לספר הדיגיטלי אפשר להתחבר גם מהמחשב הביתי). המורה יעביר את המשימה לתלמידיו בלחיצת כפתור, וכשאלה יסיימו הם יוכלו להחזירה אליו באותו האופן. וזה עוד לא הכל: המורה יוכל לראות מיד את התפלגות ציוניהם של תלמידי הכיתה ובאמצעות נתון זה להסיק אם התלמידים הבינו את החומר, ולחלופין – על אילו נושאים עליו לחזור.

המורה מקבל את שיעורי הבית ובודק אותם בלחיצת כפתור המורה מקבל את התפלגות תשובותיהם
של תלמידיו לפי שאלות

הילקוט הדיגיטלי זמין, בנוסף למקצוע המדע והטכנולוגיה, גם במקצועות מתמטיקה ועברית. כך, למשל, בשיעור מתמטיקה יכול המורה להקרין תרגיל בנושא פונקציה קווית ולקרוא לתלמידים לפתור אותו 'על הלוח' באמצעות המחשב שבכיתה, הלוח החכם, או לחלופין לעשות זאת במעבדת המחשבים. בשיעורי העברית, למשל, יכול המורה לשייך משימה לתלמידיו וכאשר ייכנסו התלמידים אל הילקוט הדיגיטלי מן המחשב בביתם (באמצעות שם משתמש וסיסמה אישית) הם יקבלו הודעה על המשימה ויוכלו לבצע אותה לפי הנחיות ברורות ומדויקות.

פעם לא היה ילקוט דיגיטלי, ובכל זאת הסתדרנו...

מהם בעצם יתרונותיו של הילקוט הדיגיטלי?
  • הילקוט הדיגיטלי מאפשר שימוש בתכנים מקוונים ובספרי לימוד דיגיטליים בכיתה באמצעות מקרן או במעבדת המחשבים. התלמיד יכול להמשיך ללמוד, לחזור על החומר או להכין את שיעורי הבית במחשב הביתי (בלי "לסחוב" הביתה את הספר על הגב) וכך נשמר רצף הלמידה בין בית הספר לבית.
  • הילקוט הדיגיטלי מאפשר למורה להכין את התלמיד למאה ה-21, למשל ללמדו כיצד למיין ולסנן מידע, לתקשר ולשתף, לתכנן חיים וקריירה ועוד מיומנויות רבות וחשובות.
  • הילקוט הדיגיטלי נותן מענה לשונות בין התלמידים: המורה יכול לחלק משימות לפי קבוצות ולתכנן את ההוראה בהתאם.
  • הילקוט הדיגיטלי מעצים את המורה: המורה יכול למנף את מעמדו ולהפוך ממעביר ידע למנהיג המוביל את רכישת הידע.

נכון, פעם לא היה ילקוט דיגיטלי. אז מדוע עכשיו הוא כל כך חשוב פתאום?

מכמה סיבות. ראשית, הטכנולוגיה כאן – זו עובדה שכבר אי אפשר להתעלם ממנה – והיא אינה עומדת להיעלם. הטכנולוגיה נמצאת בבית, בעבודה, ברכב, בסופרמרקט, באולם הקולנוע ובכל מקום, בעצם. לכן, במקום להתעלם ממנה כדאי לנצל את ההזדמנות ולהפיק ממנה את המרב. אין פשר הדבר שהטכנולוגיה תחליף את המורה – מורה טוב הוא מורה לחיים, וערך זה אינו עומד להשתנות. אך מורה טוב יכול לשדרג את ההוראה באופן משמעותי בסיוע הכלים שמציע לו הילקוט הדיגיטלי – באמצעות בחירה נבונה המותאמת לתלמידים, לתוכן הנלמד וכמובן לתשתיות שבבית הספר.

סיבה נוספת היא שהטכנולוגיה היא חלק משגרת יומם של התלמידים. הילדים שלנו, התלמידים של היום, לומדים באופן שונה מן האופן שבו אנו למדנו. המידע עומד לרשותם כל הזמן, מכל מקום, במחשב או בטלפון הנייד, והשעות שהם מבלים מול מסך המחשב רבות מהשעות שהם מבלים מול המחברת (ואפילו מול הטלוויזיה). הוראה עדכנית חייבת להתאים עצמה לתלמיד: לחיות בעולם שבו הוא חי, ולזמן לו שם עניין ואתגרים.



לסיכום, נחזור לשאלה הפותחת - האם השתנה משהו בסביבה המוחשית שבה חיים המורה והתלמיד? לדעתנו התשובה היא – כן, בהחלט. הילקוט הדיגיטלי של ישראל מאפשר לעשות שינוי של ממש בתחום ההוראה, הן במעמדו של המורה ובכלים העומדים לרשותו והן באופן שבו התלמידים קולטים את הידע ומפנימים אותו. ומכיוון שהמהפכה הטכנולוגית כבר כאן – זוהי הזדמנות לשלב אותה בחינוך של ילדינו. כי הרי החינוך הוא הערך החשוב לכולנו יותר מכול.

הילקוט הדיגיטלי של ישראל זמין למנויים בחטיבות הביניים במקצועות הלימוד מתמטיקה, עברית ומדע וטכנולוגיה. לקבלת מידע נוסף, לתיאום פגישה בבית הספר ולרכישת מינוי, ניתן לפנות למרכז קשרי לקוחות בטלפון 1-800-366-555 או בדואר אלקטרוני ebag@cet.ac.il

לראש העמוד חזרה לגיליון

להדפסה | שלחו לחבר | כתבו לנו

המרכז לטכנולוגיה חינוכית, חברה לתועלת הציבור, רח' קלאוזנר 16 תל אביב  61394 טל: 1-800-366-555 פקס: 03-5480232     www.cet.ac.il